Berlin Halvmaraton 2019

Opdateret 22. maj 2019

Af Heidi Grønbæk

Foto: Mikkel Bølch Olsen

Fredag 5.april rejste en løbeglad skare bestående af politiets egne, deres partnere og bekendte afsted til Berlin – alle med et startnummer til Berliner Half Marathon 2019.

Ankomsten til Berlin blev om aftenen fejret med en tur på Dunkel Restaurant Nocti Vagus und unsicht-Bar, hvor blinde står for opvartning og servering, og vi befandt os i totalt mørke.

Dunkelrestaurant var på alle måder en anderledes oplevelse, og en ”attraktiv” menu er nok lettere overdrevet. Men det var sjovt, anderledes og ikke mindst grænseoverskridende for de fleste.

Lørdag skulle der hentes startnumre ved Flughafen Tempelhof. Alle skulle møde op, da udleveringen kun kunne finde sted ved personligt fremmøde og med id.

Vi var jo også i Tyskland, så ordnung muss sein – selvfølgelig.

Da vejret var solrigt og varmt, gik vi turen fra hotellet til Tempelhof – så var opvarmningen til søndagens løb jo også klaret.

Ført an af uenige mobil-gps’er blev det til en skøn tur fra hotellet på Kurfürstendamm til det sydlige Berlin med indlagt kaffepause og frem til expo’en for Berliner Half ved Flughafen Tempelhof.
En lufthavn, som er tæt på Berlins centrum, men som også viste sig at være en smuk tidslomme, der i den grad er et besøg værd uagtet ens formål med en tur til Berlin.

Denne dag var der dog tale om en smuk tidslomme fyldt med tusindvis af de mange løbedeltagere. Der var alt fra salg af løbeudstyr, mad – også currywurst naturligvis, øl, rulleskøjteløb for børn og meget mere.

Alle fik deres startnumre, nogle fik den flotte t-shirt, som måske nok var mere feminin end maskulin i farven – og ikke mindst vi mærkede optakten til morgendagens løb.

Lørdag aften var vi på en skøn italiensk restaurant. Her kunne vi i modsætning til fredagens restaurantbesøg se hinanden, og pli’en var derfor tilbage; ingen gaben uden at holde sig for munden og ingen næsepilleri, og snakken gik lidt mere, da vi også havde kropssproget med igen.

Det blev til lækkert antipasti, pastaretter og pizza. Godt med kulhydrater til de ventende kilometer den næstfølgende dag. Og så var det ellers tidligt i seng.

Søndag var dagen med turens primære formål; Høj sol, skyklar himmel og ca. 20 grader! Sammen med 34.000 andre løbetosser stillede vi op ved start søndag formiddag på Unter den Linden med udsigt til Sieger Søjlen. Foran os lå 21,0975 km asfalt, og ruten var én stor fest.

Gaderne var fyldt med glade og festlige heppere- både tyskere, danskere og andre nationaliteter. Ruten bød på en stor del af Berlins mange seværdigheder, og med live musik, dj´s, cheerleaders, bongotrommer og masser af anden underholdning blev løbeturen i sig selv en stor oplevelse for os alle.

Alle 13 fra vores gruppe stillede op, desværre kom kun 12 i mål, da én måtte udgå pga. en fibersprængning. Vi kom i mål ved Brandenburger Tor, hvor målstregen bød på medaljer og Erdinger.
Nogle var gazelle-hurtige, andre nød nok turen lidt mere i moderat motionisttempo. Men i mål kom vi, og løbet blev rundet af og fejret på bedste tyske manér og sidenhen kaffe og masser af kage.

Søndag aften blev hele turen rundet af med vaskeægte spansk tapas i hjertet af Berlin efterfulgt af hygge i hotelbaren.

Så med trætte ben og og en fantastisk tur i bagagen rejste vi retur til København mandag morgen.

Hverdagen har nu meldt sig igen, løbeskoene har haft en velfortjent pause, men er nu tilbage på asfalten igen. Vi ses derude!

Tak til PI´s Venner København for støtte til vores tur, som på alle måder var en super oplevelse!